Home / Belarus / Program Time – 50: how the transmission changed and its people

Program Time – 50: how the transmission changed and its people



Source: RIA Novosti

The oldest in the history of domestic TV news program "Time" appeared in domestic television air half a century ago. The first issue was released on January 1, 1968 – with the music of Georgy Sviridov to the film "Time, Forward!" The globe was rotating on the screen. "Gazeta.Ru" remembers how it all began and who stood at the sources of information journalism of the country.

"January 1, 1968 … The closer 9 pm Moscow time, the faster everything is heating up, the head is spinning. In the department of release – continuous chime. From GUM, Georgy Kuznetsov is preparing a direct broadcast. Iran Kazakova already on Pushkin Square – she needs to talk to the people (the darkness gathered!) And rushed headlong for Shabolovka … – recalled TV journalist Alla Melik-Pashayeva who worked in the program from 1967 to 1973

But the translation is questionable: at the last moment thousands of technical problems are discovered!

Read also

But somehow in an incomprehensible way everything, as in a fairy tale, will end well! Iran will be in the studio, Hera will conduct her report and the first release will roll like clockwork, and we, its participants, embrace, leaving the studio, as people who have had something very significant in their lives …

At first the program only came out 3 once a week and without leading – the work in the studio was replaced by direct inclusions of journalists from the scene.

The usual format appeared only in the early 70's, when the editorial board was headed by the legendary journalist, the creator of the radio "Mayak" Yury Letunov. The studio moved to Ostankino, and the program itself became color. Since 1972 the timekeeping of "Vremya" is 30 minutes.

"It's hard to imagine now, in the era of the Internet, at what cost the efficiency was achieved.

If it was an important political event that did not occur in Moscow, the film needed to be an airplane to deliver to Vnukovo, from there urgently to bring to Ostankino, to show, dry and only after that to see what is specifically removed, whether there is no marriage, whether it is possible to begin the installation. Every two minutes, Letunov or the release officer called the washing station: "Well, is the tape already ready? Still dries? What are you doing there! The air is on! ", Said the editor-in-chief of Vremya from 1977 to 1983. Viktor Lyubovtsev.

Aza Likhitchenko and Igor Kirillov in the studio of the television news program "Vremya" | Source: RIA Novosti

Name and Politics

The title of the program is due to the main director Alexei Petrochenko.

"At the end of 1967, we met in one of the editorial rooms on Shabolovka four conspirators: Iranian analyst Kazakova, senior editor Levan Dzaridze, chief editor of the editorial Petrovich (Alexey Petrochenko) and the author of these lines.

… Where did the name that became the brand come from? The debates in the group of conspirators were short-lived.

Dozens of options, one worse than another, flashed like shots, when suddenly Petrovich blurted out: "Time!"

And it seemed to all that this option was turned in their own language! – recalled the first issuing editor Leonid Zolotarevsky.

In the post-perestroika 90th the program was changed along with the political course.

Read also

The main information program of the country became known as "TV Inform", from 1992 – "News Ostankino ", then -" ITA News. "

" And then the name was returned to us. Do you know how happy we were? It's just … it was an event! After the air, we went for a walk!

We were all very happy that it was this version that was being played in their own language !, "said Alexander Onosovsky, who worked in different years as a columnist, senior editor, special correspondent and commentator of" Time. "

Time and numbers

The first 10 years of the program came out once a day in the evenings. The transfer was collected by the screens of almost all the adult population of the country – the broadcast at 21.00 became a national tradition and a window into the world of propaganda.

Since then the time of the final issue has not changed for 50 years.

The schedule was broken only in some years on May 9 – then the program was put an hour later, after the festive salute in honor of the Victory Day. Several times the broadcasting time was shifted due to direct sports broadcasts.

Read also

Since 1978, there have been morning news releases in addition to the evening. In the mid-80's "Time" began to show 10 times a day, there were famous first space bridges and permanent columns, among them – sports news and weather forecast. The last on a background of landscapes and kinds of cities was read by a female speaker, and only on Fridays, as an exception, a research fellow at the USSR Hydrometeorological Center.

The program had correspondent bureaus in more than 40 countries. Now reports for "Time" are shot by nearly 70 correspondents in 22 offices in Russia and 12 offices abroad. The Directorate of Information Programs of the First Channel employs more than a thousand people.

Speakers and presenters

At first "Time" was twinned by the speakers – Igor Kirillov and Nonna Bodrova, Anna Shatilova and Yevgeny Suslov. The program also included Viktor Balashov, Aza Likhitchenko, Vera Shebeko, Svetlana Zhiltsova, Vladimir Biryukov, Yuri Fokin, Leonid Zolotarevsky, Yuri Galperin. In the 90th the program began to air with one presenter, and the announcer department was closed.

Soviet Central Television announcer Igor Kirillov | Source: RIA Novosti

Dozens of journalists passed through Vremya school: Tatiana Mitkova, Arina Sharapova, Irina Zaitseva, Oleg Dobrodeyev, Vladimir Molchanov, Alexander Gurnov, Mikhail Osokin, Zhanna Agalakova and many others. [19659008] Since 1997, the permanent lead and the face of the program – Ekaterina Andreeva.

Before becoming the leading "Time", Andreeva worked in the "News". According to her, the first broadcast in a new capacity turned out to be dramatic.

"When in June 1995 there was a terrorist attack in Budyonovsk, two issues of" News "were to be broadcast on different orbits simultaneously. But the second presenter has not yet arrived at Ostankino. Here someone remembered that I used to work in the announcer's department.

Read also

And I was thrown into the water on this most complex ether as a puppy. I still remember how my pulse beat around my throat so that I seemed to die of horror.

The leaders watched the ether, and they liked how I worked in force majeure the next The day I was put on the air. But I did not come to him, I said, I'll stay the editor. Because I realized that being a TV presenter, especially the program "Time", is very difficult. I consider myself to be demanding. Only after some time I was lured to this position. And in 1998 I said "yes" first of all to myself. Over the years I worked in shifts with Kirill Kleimenov, Andrei Baturin, Pyotr Marchenko, Zhanna Agalakova, Olga Kokorekina and now with Vitaly Eliseev, "Andreeva told.

Awards and anniversary

In 1977 the program "Time" was awarded the State Prize of the USSR.

Three times the program was awarded to "TEFI" in the nomination "Best Information Program".

On the anniversary The first channel launched on its website a special project "50 years on the air", dedicated to the history of the program. Any viewer can see the famous studio with an interactive panorama and go on a journey in time.


Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published.